www.volumbust.pl
Diety odchudzające: poznaj ich zasady, korzyści i skutki uboczne, dowiedz się jak schudnąć szybko, by natychmiast stracić zbędne kilogramy.

AKTUALNOŚCI - ZDROWIE > Wzdęcia: przyczyny i sposoby leczenia, dieta zapobiegająca wzdęciom


wzdecia

Wzdęcia mogą być krępujące publicznie. Oto przyczyny nadmiernych wzdęć,
sposoby leczenia i dieta
zapobiegająca wzdęciom.





Wzdęcia to wytwarzanie gazów jelitowych powodujących rozdęcie brzucha, gromadzonych w jelitach lub żołądku i wydalanych z organizmu (w sposób kontrolowany lub nie) przez odbyt (puszczanie wiatrów) lub usta (odbijanie się). Poznanie przyczyn wzdęć jak również pokarmów zapobiegającym wzdęciom może pozwolić na skuteczniejsze leczenie.


Zapobiec takiemu gromadzeniu gazów w organizmie nie jest sprawą łatwą. Ale nie uważaj też, że cierpisz na regularne nadmierne wzdęcia. W rzeczywistości większość ludzi wytwarza od 0,5 do 2 litrów gazów jelitowych dziennie i wydala je 14 do 23 razy na dzień. Powyżej 25 razy przyczyną może być złe wchłanianie węglowodanów.


Gaz jelitowy jest produkowany głównie z bezwonnych oparów: dwutlenku węgla, tlenu, azotu, wodoru, czasami metanu. Nieprzyjemny zapach oddawanych gazów pochodzi z bakterii w jelicie grubym, które uwalniają niewielkie ilości gazu zawierającego siarkę.


PRZYCZYNY WZDĘĆ

Chociaż wytwarzanie gazów jelitowych jest sprawą normalną, wzdęcia mogą być niewygodne i krępujące. Zrozumienie przyczyn, sposobów na złagodzenie objawów i leczenia może pomóc większości osób poczuć ulgę.


A zatem co powoduje tworzenie się gazów jelitowych? Gazy w przewodzie pokarmowym pochodzą z dwóch źródeł:

  • Połkniętego powietrza,
  • Rozkładu niestrawionych pokarmów.

Połknięte powietrze: aerofagia (lub połykanie powietrza) jest częstą przyczyną wzdęć. Wszyscy połykamy małe ilości powietrza kiedy jemy lub pijemy. Jednakże szybkie jedzenie lub picie, żucie gumy, palenie, noszenie źle umocowanej protezy dentystycznej może prowadzić wiele osób do połykania nadmiaru powietrza.


Odbijanie się to proces, w którym większość połkniętego powietrza (zawierającego azot, tlen i dwutlenek węgla) opuszcza żołądek. Pozostałe powietrze przechodzi do jelita cienkiego, gdzie jest częściowo wchłonięte. Mała ilość dociera do jelita grubego, skąd uchodzi w postaci wiatrów. Żołądek uwalnia również dwutlenek węgla, kiedy kwas żołądkowy miesza się z kwaśnym węglanem w sokach trawiennych, ale większość tego gazu jest wchłaniana podczas cyrkulacji krwi i nie dociera do jelita grubego.


Rozkład niestrawionych pokarmów: organizm nie trawi i nie wchłania pewnych węglowodanów (cukier, skrobia, błonnik pokarmowy itd., które znajdują się w wielu produktach) w jelicie cienkim z powodu braku lub nieobecności pewnych enzymów, które pomagają w trawieniu.


Te niestrawione resztki pokarmów przechodzą więc z jelita cienkiego do jelita grubego, gdzie normalne i pożyteczne bakterie rozkładają jedzenie wytwarzając wodór, dwutlenek węgla i u około 1 osoby na 3, metan. Ostatecznie gazy te opuszczają ciało w postaci wiatrów.


Ludzie, u których wytwarza się metan nie wydalają wcale więcej gazów i nie mają również specyficznych objawów. Osoba, u której tworzy się metan, ma odchody, stale pływające w wodzie. Badania nie określiły jeszcze, dlaczego jedne osoby produkują metan, a inne nie.


Pokarmy, które wywołują tworzenie się gazów u jednej osoby, mogą nie powodować wzdęć u innych. Pewne bakterie obecne w jelicie grubym, mogą zniszczyć wodór produkowany przez inne bakterie. Równowaga między tymi dwoma typami bakterii może tłumaczyć, dlaczego pewne osoby produkują więcej gazu jelitowego niż inne.


LECZENIE WZDĘĆ: JAK ZAPOBIEC WZDĘCIOM PRZY POMOCY DIETY?

Żeby wiedzieć, jak leczyć wzdęcia, musisz zrozumieć, co dzieje się wewnątrz Twojego ciała, kiedy jesz:

  • Najpierw wkładasz jedzenie do ust, gdzie ślina i czynność żucia rozdrabnia pokarm na małe kawałki, łatwiejsze do strawienia,
  • Następnie jedzenie wędruje z Twoich ust do przełyku. Przełyk w małym stopniu pomaga w rozkładzie pokarmów, służy po prostu w przepchnięciu ich w kierunku żołądka,
  • Następnie Twój żołądek rozdrabnia jedzenie w płynną masę. Co może rozłożyć (jak cukry, leki itp.) jest zazwyczaj wchłaniane przez ściany żołądka,
  • I jedzenie jest transportowane do jelita cienkiego, gdzie jest jeszcze bardziej rozkładane. Reszta produktów chemicznych i składników jest wchłaniana w cyrkulacji krwi,
  • W końcu, wszystko co pozostaje (na tym etapie, zostają już tylko odpady) przemieszcza się do jelita grubego i jest w istocie sortowane na odpady płynne i stałe, a następnie wydalane z organizmu.

Kiedy już zrozumiesz opisane wcześniej etapy, wiedz teraz, że wzdęcia to gazy, które są wytwarzane w momencie sortowania odpadów stałych w jelicie grubym. Z czasem gazy te kumulują się i muszą być wydalone z organizmu, który nie jest w stanie ich wchłonąć. Różne pokarmy wytwarzają różne ilości gazów.


Jeśli cierpisz na nadmierne wzdęcia, musisz się nauczyć unikać pokarmów, które wytwarzają nadmierne ilości gazów w Twoim organizmie. Produkty, których powinieneś unikać aby zapobiec wzdęciom to:

  • Cukry: do cukrów powodujących wzdęcia należą: rafinoza (dużo zawiera jej fasola, mniej kapusta, brokuł, szparagi), laktoza (cukier naturalny w mleku), fruktoza (obecna w stanie naturalnym w cebuli, karczochach, gruszkach, zbożu), sorbitol (cukier obecny w stanie naturalnym w różnych owocach jak jabłka, brzoskwinie, śliwki),
  • Skrobie: ziemniaki, zboże, kukurydza, większość makaronów i klusków. Jedynym wyjątkiem w tej kategorii pozostaje ryż,
  • Błonnik pokarmowy: wiele produktów zawiera błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Błonnik rozpuszczalny rozpuszcza się łatwo w wodzie i przybiera w jelitach miękką strukturę podobną do żelu. Błonnik rozpuszczalny (otręby owsiane, fasola, groch, większość owoców) jest rozkładany tylko raz po dotarciu do jelita grubego, gdzie jego trawienie powoduje wytwarzanie gazów. Co do błonnika nierozpuszczalnego, wytwarza on mało gazów, ponieważ przechodzi przez jelita w postaci niezmienionej,
  • Fasola: żarty o fasoli, która powoduje wzdęcia są prawdziwe. Jednakże moczenie fasoli przez wiele godzin przed gotowaniem może zmniejszyć ten niepożądany efekt, ale taka obróbka pozbawia też fasolę wielu składników odżywczych,
  • Napoje gazowane: większość napojów gazowanych (uzyskanych poprzez wtryskiwanie dwutlenku węgla) wywołuje tworzenie się gazów jelitowych, ponieważ spożywasz wtedy gaz w formie małych pęcherzyków. Wypicie tylko jednej szklanki napoju gazowanego zazwyczaj nie powoduje większych problemów, ale spożywanie dużych ilości napojów gazowanych może prowadzić do nadmiernych wzdęć.

Następnie naucz się zastępować pokarmy wywołujące wzdęcia tymi, które tego nie powodują:
  • Probiotyki: ten typ produktów zawiera specjalny kwas, który jest łatwiej trawiony i rozkładany. Do probiotyków należą sos sojowy, jogurt, marynaty w occie (jak korniszony),
  • Żywność sfermentowana: powoduje marginalne skutki i w dużym stopniu zmniejsza wartości odżywcze różnych produktów. Na przykład fasola może być fermentowana przez alkohol, ale jej wartość odżywcza będzie wtedy dużo mniejsza.

Spróbuj też połykać mniej powietrza. Unikaj żucia gumy i jedzenia landrynek. Jedz powoli i sprawdź u dentysty, czy Twoja proteza jest dobrze zamocowana.


Bierz suplementy enzymów trawiennych, jeśli przystosowanie Twojej diety nie pomaga lub nie jest możliwe. Możesz również brać węgiel drzewny, który absorbuje nadmiar gazu w Twoim organizmie (po konsultacji z lekarzem).


RADY KIEDY DOSTOSOWUJESZ SWOJE ŻYWIENIE DO WALKI ZE WZDĘCIAMI

Unikaj zaskakiwania swojego systemu trawiennego przez zupełnie nowe produkty. Stopniowo eliminuj pokarmy powodujące wzdęcia, a dodawaj te, które nie powodują wytwarzania gazów jelitowych.


Zastąp napoje gazowane przez inne jak woda, mleko lub małe ilości naturalnych soków owocowych bez dodatku cukru.


Unikaj kładzenia się spać bezpośrednio po jedzeniu. W tej pozycji gazy przechodzą z żołądka do jelit dużo szybciej.


Oczywiście konsultuj się zawsze z lekarzem przed zmianą swojego sposobu odżywiania się lub przyjmowaniem nowych lekarstw.


»»
www.idealneodchudzanie.pl