www.prostaone.pl
Diety odchudzające: poznaj ich zasady, korzyści i skutki uboczne, dowiedz się jak schudnąć szybko, by natychmiast stracić zbędne kilogramy.

DIETY ODCHUDZAJĄCE > Chronodieta (chronoodżywianie)


ZASADY I METODA CHRONODIETY


Chronodieta to dieta oparta na biologicznym rytmie organizmu. Jej autorem jest doktor Alain Delabos, specjalista ds. żywienia, dyrektor naczelny Europejskiego Instytutu ds. Badań nad Żywieniem (IREN) oraz nauczyciel akademicki na wydziale farmacji w Dijon. Dieta ta często bywa także nazywana chronoodżywianiem.


Organizm człowieka jest jak zegarek, posiadający swój z góry określony rytm pracy. Jego funkcje odpowiadające za regulowanie temperatury, prawidłowy sen, produkcję hormonów, są zgodne z tym rytmem.


Chronodieta polega na dostosowaniu i właściwym rozplanowaniu posiłków, oraz składających się nie produktów spożywczych, w odniesieniu do konkretnych pór dnia (dlatego mówimy o chronoodżywianiu). Innymi słowy, dany produkt spożywczy może dać Ci znacznie więcej korzyści, jeżeli z góry ustalisz określoną godzinę, o której go zjesz, w ten sposób dostarczysz swojemu organizmowi niezbędnego pożywienia wtedy, kiedy potrafi je on najlepiej wykorzystać (i kiedy nie będzie go odkładał w postaci tłuszczu). Chronoodżywianie to sposób na dostosowanie trybu odżywiania do biologicznego zegara Twojego ciała. Według doktora Delabosa, dieta powinna opierać się na jak najlepszym rozplanowaniu posiłków w ciągu dnia nie zaś na wyrzeczeniach.


Chronodieta nie zawsze jest synonimem utraty kilogramów. Doktor Delabos stworzył swoją dietę przede wszystkim po to, by przywrócić organizmowi formę, usunąć dolegliwości związane z trawieniem, poprawić sen itp. Niemniej, lepsze samopoczucie połączone z właściwym sposobem odżywiania powinny pozwolić Ci także na pozbycie się zbędnych kilogramów (szybciej w przypadku mężczyzn niż kobiet).


Stosując chronodietę jesz więcej rano i mniej wieczorem. W typowej wersji tej diety, rano, na śniadanie jesz produkty tłuste (np.: jaja, ser, masło, pieczywo, wędliny), na obiad produkty sycące (np.: 250 do 280 gram chudego mięsa, produkty skrobiowe), produkty o dużej zawartości cukru na podwieczorek (np.: czekolada, owoce świeże lub suszone) a z kolacji najlepiej w ogóle zrezygnować (w ostateczności dopuszczalne są tylko wyjątkowo lekkostrawne produkty takie jak: chuda ryba lub świeże warzywa).


Chronodieta cieszy się dużym powodzeniem wśród kobiet, które dzięki niej mogą odżywiać się w sposób zrównoważony nie będąc zmuszone do wykreślania z codziennego menu jakiejkolwiek grupy produktów (jak ma to miejsce w przypadku wielu innych diet, np. w diecie Atkinsa). Najważniejsze, aby odżywiać się o określonych godzinach, ustalonych w harmonogramie. Dieta ta wiąże się więc z sumiennym przestrzeganiem ustalonego programu posiłków i całkowitym zakazem podjadania.


Chronodieta
Chronodieta: posiłki o stałej porze (chronoodżywianie)

ZALETY CHRONODIETY


Chronodieta pozwoli Ci zrzucić kilka zbędnych kilogramów wyłącznie dzięki przestrzeganiu harmonogramu posiłków. Dzieje się tak, wskutek obniżenia ogólnej ilości kalorii codzienne magazynowanych przez organizm. W ramach chronoodżywiania spożywasz średnio tylko 1 500 kalorii dziennie (chodzi przede wszystkim o zapanowanie nad hipercholesterolemią), jest to ilość mniejsza od dziennego zapotrzebowania organizmu. Dlatego też chronodieta wskazana jest przede wszystkim dla osób, które nie są zmuszone do szybkiej utraty wagi.


Chociaż rezultaty chronodiety nie są spektakularne w pierwszym tygodniu stosowania (niemniej, w ciągu tego pierwszego tygodnia, możesz stracić nawet do 3 kilogramów), stają się widoczne z perspektywy średnio i długoterminowej, a to dzięki odzyskanej równowadze żywieniowej (w porównaniu do innych diet, które często całkowicie i radykalnie naruszają tę równowagę). W chronoodżywianiu wszystkie produkty spożywcze są dozwolone z zastrzeżeniem, że przyjmowane są o właściwej porze dnia, co wyklucza ryzyko niedoboru pewnych substancji odżywczych (ponieważ żadna rodzina produktów nie jest wykluczona).


Po pewnym czasie utrata wagi stabilizuje się oscylując w granicach 1-2 kilogramów miesięcznie.
Przyzwyczajając organizm do chronoodżywiania, możesz regularnie i stopniowo tracić na wadze, nigdy nie będzie to jednak spektakularna utrata wagi. Dlatego też chronodieta zalecana jest szczególnie osobom o lekkiej nadwadze, które nie są zmuszone do szybkiej utraty masy ciała (w tydzień lub dwa na przykład), a które chcą jeść inaczej cały czas pozbywając się stopniowo zbędnych kilogramów.


Chronoodżywianie usprawnia trawienie dostarczając organizmowi właściwego pożywienia o właściwej porze, czyli wtedy, kiedy może on je strawić w najprostszy sposób.


Chronodieta dostarcza dużej ilości energii z samego rana (dzięki obfitemu śniadaniu).


Chronoodżywianie poprawia jakość snu, ponieważ kolacja albo w ogóle nie istnieje, albo jest bardzo lekka. Dieta ta pozwala Ci spotykać się z przyjaciółmi i rodziną bez konieczności zmuszania ich do dostosowania się do Twojego nowego sposobu odżywiania.


WADY CHRONODIETY


Chronodieta nie jest dostosowana do potrzeb osób aktywnych fizycznie, które potrzebują zwiększonej ilości energii w związku ze swoim trybem życia. Stosując tę dietę, osoby aktywne mogą czuć się osłabione i podrażnione. Istnieje tu także ryzyko niedoboru witamin, minerałów lub błonnika, ponieważ chronoodżywianie ogranicza ilość spożywanych warzyw i owoców.


Chronodieta jest dość restrykcyjna w zakresie dozwolonych produktów w danym posiłku. W tym punkcie jest bliska dietom rozdzielnym.


Chronoodżywianie dostarcza organizmowi dużej ilości tłuszczów (blisko 40% spożywanych na co dzień kalorii). Co może wydawać się sprzeczne z jej celem, którym jest przywrócenie formy i witalności osobie stosującej tę dietę. Tym bardziej, że w większości są to tłuszcze szkodliwe: tłuszcze nasycone. To właśnie one stwarzają duże ryzyko dla Twojego układu krążenia, co więcej mogą okazać się także przyczyną podwyższonego poziomu cholesterolu.


Niektórzy mogą krytykować zbyt radykalną i szybką zmianę sposobu odżywiania, którą narzuca chronodieta. Może być ona także, w przypadku niektórych, źródłem znużenia, ponieważ pozwala jeść wszystko, ale nie kiedykolwiek (ci, którzy lubią wieczorem zjeść kawałek sera, nie będą usatysfakcjonowani).


W końcu, ryzyko ponownego przybrania na wadze po zakończeniu chronodiety jest cały czas wysokie (dieta niskokaloryczna). Efekt jo-jo zdarza się także i tutaj.


CZY WIESZ, ŻE?


Przedrostek „chrono”, obecny także na początku słów chronodieta i chronoodżywianie, pochodzi od greckiego słowa „khronos” i oznacza „czas”. W języku greckim „khronios” oznacza także „trwały”.



Twoja ocena: Brak Średnia: 4 (1 głos)

»»
www.jem-i-chudne.pl