www.slimpatch.pl
Diety odchudzające: poznaj ich zasady, korzyści i skutki uboczne, dowiedz się jak schudnąć szybko, by natychmiast stracić zbędne kilogramy.

AKTUALNOŚCI - ZDROWIE > Witamina E: właściwości, niedobór, produkty bogate w witaminę E



witamina e

Witamina E jest witaminą o kluczowym
znaczeniu dla zdrowia. Poznaj jej właściwości, dowiedz się jakie są skutki jej niedoboru, które produkty są bogate w witaminę E...




Witamina E jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczu, ale nie w wodzie. Witamina E jest antyoksydantem. Produkty spożywcze bogate w tę witaminę pomagają zapobiegać starzeniu się skóry i zagwarantować strukturalną stabilność komórek ciała. Witamina E należy do kluczowych dla zdrowia składników odżywczych.


Dlaczego warto spożywać produkty będące naturalnym źródłem witaminy E ?


Witamina E nie jest jednostkową molekułą, ale grupą 8, nieznacznie różniących się od siebie, organicznych związków chemicznych: 4 tokoferole i 4 tokotrienole. Wśród tych 8 postaci witaminy E, najbardziej aktywną substancją jest alfa-tokoferol. Każda z tych 8 postaci witaminy E ma różne działanie i odmienną siłę działania. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby witaminę E pozyskiwać z pożywienia nie zaś z suplementów. Spożywając produkty bogate w naturalną witaminę E, dostarczasz swojemu organizmowi pełen zakres działania tej witaminy i wszystkie możliwe korzyści, które są z nią związane.

Kupując w aptece suplement zawierający witaminę E, kupujesz najczęściej jej najsilniejszą postać, zwaną alfa-tokoferol. Tymczasem badania naukowe wykazały, że to tokotrienole są znacznie bardziej skuteczne w zapobieganiu zachorowaniom na różne choroby niż tokoferole. Na szczęście, spożywając produkty stanowiące naturalne źródło witaminy E dostarczasz swojemu organizmowi wszystkie istniejące postaci tej witaminy. »» Przeczytaj także: Tabela zawartości witamin i kalorii w ponad 400 produktach spożywczych.


Dlaczego potrzebujemy produktów bogatych w witaminę E? Jakie są właściwości witaminy E?


Witamina E jest witaminą wykazującą działanie przeciwutleniające, co jest niezwykle istotne w zachowaniu w dobrym stanie ścian komórkowych, które są wystawione na szkodliwe działanie utleniania. Witamina E jest najlepszym możliwym przeciwutleniaczem, ponieważ jest rozpuszczalna w tłuszczu (a nie w wodzie) a ściany komórkowe zbudowane są właśnie z cząsteczek tłuszczu.

Witamina E jest szczególnie ważna dla ochrony zdrowia komórek mózgowych. Niektóre badania naukowe dowodzą, że witamina E może spowolnić rozwój choroby Alzheimera. Witamina E uczestniczy także w recyklingu innego ważnego przeciwutleniacza – witaminy C.

Witamina E pozytywnie wpływa także na płodność, gdy jest przyjmowana w postaci suplementu, zarówno wśród mężczyzn jak i kobiet. Nieduże badanie przeprowadzone przez amerykańskich naukowców wykazało, że wśród mężczyzn będących wraz z partnerkami w trakcie leczenia metodą in-vitro, którzy przyjmowali witaminę E, odnotowano wzrost wskaźnika płodności od 19 do 29%. Naukowcy twierdzą, że działanie przeciwutleniające witaminy E ma pozytywny wpływ na płodność. Niemniej, by potwierdzić tę zależność, trzeba przeprowadzić badania naukowe na szeroką skalę, stosując bardzo ściśle określone metody.

Witamina E, jako przeciwutleniacz, poprawia przepływ krwi pod skórą owłosioną, dzięki zwiększonej zawartości tlenu we krwi. Witamina E pomaga dostarczyć tlen do krwi i w ten sposób opóźnia proces starzenia się komórek. Właściwości przeciwutleniające tej witaminy pomagają także zwalczyć zmęczenie, wzmocnić ściany naczyń włosowatych, dostarczyć pokarm niezbędny komórkom.

Witamina E przeciwdziała powstawaniu i pozwala rozpuścić skrzepy krwi. Witamina ta jest także stosowana w zapobieganiu niepłodności oraz innym chorobom takim jak zanik mięśni. Ponieważ witamina E stanowi istotny składnik ścian komórkowych, pomaga przyspieszyć gojenie ran oraz zmniejszyć blizny.


Czego witamina E nie potrafi?


Chociaż jeszcze do niedawna byliśmy przekonani, że witamina E może ograniczyć ryzyko chorób serca, najnowsze badania wykazały, że jest to mało prawdopodobne. Istotnie bowiem, badanie przeprowadzone w 2005 roku udowodniło, że przyjmowanie witaminy E w postaci suplementów diety może wręcz zwiększyć ryzyko zawału serca. Jest to kolejny powód, aby szukać źródeł tej witaminy w pożywieniu a nie w suplementach witaminowych.


Zalecane, dzienne dawki witaminy E


Specjaliści w dziedzinie zdrowia zalecają spożywanie 10 Międzynarodowych Jednostek witaminy E dziennie.

Przypomnijmy, 1 Międzynarodowa Jednostka witaminy E jest biologicznym równoważnikiem 0,667 miligrama d-alfa-tokoferolu (dokładnie 2/3 mg). Oznacza to, że zalecana, dzienna dawka witaminy E to 6,7 miligrama.


Jakie mogą być skutki niedoboru
witaminy E?


Niedobór witaminy E w organizmie może być przyczyną problemów neurologicznych wynikających z osłabionego przekazywania impulsów nerwowych. Ta niewydolność układu nerwowego jest przyczyną ataksji rdzeniowo-móżdżkowej (choroba neurodegeneratywna charakteryzująca się zespołem objawów właściwych dla uszkodzeń, mniej lub bardziej znaczących, móżdżka, najczęściej zaburzeń równowagi i poruszania się) oraz miopatii (zespół chorób nerwowo-mięśniowych wynikających z uszkodzeń tkanki mięśniowej).

Niedobór witaminy E może także być przyczyną anemii, wskutek uszkodzeń czerwonych krwinek wynikających z utleniania.


Należy wiedzieć, że przypadki niedoboru witaminy E wśród ludzi są bardzo rzadkie i praktycznie nigdy nie są wywołane złą dietą. Istnieją trzy grupy osób, które są narażone na niedobór witaminy E:

  • Osoby, które cierpią na zaburzenia przyswajania tłuszczu lub rzadkie zaburzenia metabolizmu tłuszczów (abetalipoproteinemia),
  • Wcześniaki (niedobór witaminy E jest możliwy, ale nie zdarza się zawsze),
  • Noworodki z niedowagą (waga po urodzeniu mniejsza niż 1,5 kg).

Osoby mające trudności z przyswajaniem tłuszczu powinny przyjmować witaminę E w postaci suplementów, po wcześniejszej konsultacji lekarskiej, ponieważ niektóre tłuszcze spożywcze są niezbędne w procesie przyswajania witaminy E w jelitach (pamiętaj, że witamina E jest rozpuszczalna tylko w tłuszczu). Osoby chore na mukowiscydozę, które przeszły operację bypassów żołądka, osoby cierpiące na zespół złego wchłaniania i choroby takie jak choroba Crohna, choroby wątroby, niewydolność trzustki itp., mogą mieć poważne trudności w przyswajaniu tłuszczu i powinny skonsultować się ze specjalistą w dziedzinie odżywiania w celu przyjmowania witaminy E w postaci suplementu.


Co może spowodować nadmierne spożywanie witaminy E?


Objawy nadmiernej ilości witaminy E w organizmie wywołuje najczęściej uczucie zmęczenia, osłabienie, nudności, bóle głowy, zaburzenia widzenia, wzdęcia i biegunki. Zwracaj uwagę na dawki witaminy E zawarte w przyjmowanych suplementach witaminowych.


Produkty bogate w witaminę E


Orzechy i ziarna są doskonałym źródłem witaminy E. Prym w obu tych kategoriach wiodą migdały i ziarno słonecznika.

50 gramów migdałów to aż 12 mg witaminy E. Podczas gdy 50 gramów ziarna słonecznika to 20 mg witaminy E, co stanowi trzykrotność zalecanej, dziennej dawki tej witaminy, 30IU (Jednostek Międzynarodowych).

Oleje z roślin oleistych (roślin uprawianych ze względu na wysoką zawartość tłuszczu w ich ziarnach lub owocach, z których następnie przeprowadza się ekstrakcję oleju dla przemysłu spożywczego, energetycznego itp.) oraz oleje roślinne (w tym margaryna) są bardzo dobrymi źródłami witaminy E. Spożywaj jednak tylko margarynę bez tłuszczów trans (ze zdrowego oleju).

Warzywa o zielonych liściach są także bardzo bogatym źródłem witaminy E (90 g szpinaku zawiera 1,5 mg), ale jeszcze lepsze są słodkie ziemniaki (bataty), ponieważ 115 gramów słodkich ziemniaków dostarcza organizmowi aż 7 Jednostek Międzynarodowych witaminy E (innymi słowy 4 mg witaminy E). Aby zaspokoić swoje dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jedz 115 gramów słodkich ziemniaków z dodatkiem jednej łyżki stołowej margaryny bez tłuszczów trans.

Innymi, godnymi polecenia źródłami witaminy E są pełnowartościowe zboża, kiełki zbożowe, owoce morza, jaja, awokado (pół awokado to 2,4 mg witaminy E).

Jeśli jesteś na diecie znacząco ograniczającej spożywanie tłuszczu, postaraj się mimo wszystko wprowadzić do swojego pożywienia kilka źródeł witaminy E, np. olej słonecznikowy, orzechy i pełnowartościowe ziarna.


Jak włączyć witaminę E do codziennego pożywienia?


Przygotuj mieszankę orzechów, ziaren słonecznika, orzeszków ziemnych, suchych owoców, płatków śniadaniowych, batoników bakaliowych, itp. z niewielkim dodatkiem czarnej czekolady (to bardzo smaczna mieszanka, dobrze znana wśród osób często chodzących po górach).

Możesz także na śniadanie jeść pełnowartościowe ziarna zbożowe z dodatkiem kiełków zbożowych posypanych startymi migdałami. Daj się uwieść walorom smakowym warzyw zielonolistnych podawanych jako danie dodatkowe zamiast makaronu albo białego ryżu.

Przygotuj wyśmienitą sałatkę z krabów z dodatkiem lekkiego majonezu (zarówno majonez jak i kraby są bogatym źródłem witaminy E). Jeśli tylko dobrze się zorganizujesz, szybko zauważysz, że spożywanie naturalnych produktów bogatych w witaminę E jest bardzo proste, a tabletki suplementów diety możesz odstawić na bok.


»»
www.sekretsukcesu.com.pl